Kolodziejski direct goud waard voor winnend SV United

27 september 2021 19:45

SV United is de competitie zondagmiddag begonnen met een overwinning tegen Vitesse’08. Op sportpark De Meulebèèk keek de ploeg van trainer Fenne Smits tegen een achterstand aan, maar na het inbrengen van Michal Kolodziejski wist United die achterstand om te buigen in een uiterst knappe overwinning: 2-1.

Op 4 oktober 2020 was Vitesse’08 de laatste tegenstander van United in competitieverband. Toen ging de ploeg uit Meerlo en Wanssum nog met 1-4 onderuit, maar zondag kwam het beduidend beter voor de dag. Verdedigend had United de zaken goed voor elkaar en in de eerste helft gaf het weinig kansen weg. De thuisploeg had zelf echter ook nog de nodige moeite om echte kansen te creëren. Alleen via Bram Lookman was United echt dicht bij een treffer. De middenvelder leek alleen op de keeper af te kunnen, maar werd achterhaald door een verdediger. Lookman probeerde Indy Phillips nog te bedienen, maar de spits werd niet bereikt.

In de eerste helft werd er niet gescoord, maar na de onderbreking was het wel raak. Via een fraai afstandsschot kwam Vitesse’08 in de 55ste minuut op voorsprong. De aanvoerder van de bezoekers gaf de kansloze Bas Rademacher het nakijken. De doelman van United hield zijn ploeg daarvoor nog op de been met een knappe redding op een gevaarlijke volley van Vitesse’08. Ruim vijf minuten na de openingstreffer besloot Smits in te grijpen en met Mike Linders én Michal Kolodziejki aanvallende stootkracht binnen de lijnen te brengen. Daarmee maakte Kolodziejski, die vanwege fysieke klachten geen hele wedstrijd kon spelen, zijn rentree voor United na een jaar afwezigheid.

Alsof hij nooit is weg geweest
Kolodziejski had vervolgens slechts twee minuten nodig om het verschil te maken. De all-time clubtopscorer van United speelde drie man uit en zette Phillips daarna met een perfecte assist alleen voor het doel. Phillips stuitte eerst nog op de keeper, maar kon de gelijkmaker in tweede instantie alsnog binnen schieten: 1-1. United wilde vervolgens nog meer dan een punt en ging op jacht naar de winnende treffer. In de laatste tien minuten werd het echter serieus teruggedrongen door Vitesse’08 en had die winnende treffer ook aan de andere kant kunnen vallen.

Droomrentree
United overleefde een aantal hachelijke momenten voor het eigen doel en bleef daarmee in de race voor drie punten. In de slotfase ging het nog nadrukkelijker op zoek naar een overwinning, die er ook leek te gaan komen toen Phillips in zeer kansrijke positie kon uithalen. De doelman van Vitesse’08 kon nog voorkomen dat de spits United naar de overwinning schoot, maar kort daarna moest hij alsnog de 2-1 incasseren. In de 90ste minuut was het uitgerekend de teruggekeerde Kolodziejski die zijn rentree opluisterde met het winnende doelpunt. De Poolse aanvaller kwam vanaf de rechterflank naar binnen en schoot United met zijn linkerbeen op karakteristieke wijze naar de zwaarbevochten overwinning.

Alle uitslagen van zondag 26 september
SV United 1 – Vitesse’08: 2-1