SV United met tien man in extremis onderuit in Vianen

25 april 2023 20:30

SV United heeft zondagmiddag op uiterst zure wijze verloren op bezoek bij Vianen Vooruit. Dankzij twee doelpunten van Michal Kolodziejski was er aanvankelijk geen vuiltje aan de lucht voor United, maar na een rode kaart ging het toch nog mis en werd er door een doelpunt in de laatste minuut verloren: 3-2.

In het eerste uur van de wedstrijd zag het er eigenlijk geen moment naar uit dat United punten zou gaan verspelen. Al na zeven minuten kwam de ploeg van trainer Fenne Smits op voorsprong via Kolodziejski. De Poolse aanvaller schoot van afstand perfect raak met een goed laag schot. In de minuten daarna kreeg United via Tuur Philipsen en Bram Lookman zelfs goede kansen om de marge al snel te verdubbelen, maar de scherpte in de afronding ontbrak in die situaties nog. Ook Sven Lensen was dicht bij de 0-2, die knap werd voorkomen door de doelman van Vianen Vooruit, die de bal met een fraaie redding uit de kruising wist te houden.

Marge van twee
Aan de andere kant van het veld moest ook United-doelman Rik Wijers handelend optreden en dat deed hij tot twee keer toe uitstekend. Zo ging United dus met een voorsprong de kleedkamer in, al had het voor rust dus eigenlijk al meer moeten scoren. In het tweede bedrijf had de ploeg uit Meerlo en Wanssum niet lang nodig om dat alsnog te doen. Vianen kreeg de bal uit een hoekschop niet lekker weg, waarna Kolodziejski het tweede United-doelpunt kon maken door van dichtbij binnen te koppen.  Zo was er tot dat moment dus eigenlijk geen vuiltje aan de lucht voor de bezoekers.

Rode kaart fataal
Toch ging het in het laatste halfuur nog compleet mis nadat Koen Peelen te laat in kwam glijden met een tackle en daarvoor zijn tweede gele kaart kreeg. United moest dus met tien man verder en alsof dat nog niet genoeg was, liet doelman Wijers zich verrassen uit de vrije trap die daarop volgde: 1-2. Na die aansluitingstreffer weerde United zich kranig met een man minder, maar in de 78ste minuut viel de gelijkmaker alsnog. Ook na die nieuwe tegenslag liet de ploeg van Smits zich niet kennen en kregen Kolodziejski, invaller Indy Phillips en centrale verdediger Tom Theeuwen nog kansen op een doelpunt. Dat doelpunt zou in de laatste minuut van de wedstrijd echter aan de andere kant vallen. Vanaf de rand van de zestien schoot de spits van Vianen raak met een laag schot waarmee hij United in rouw dompelde.

Nog twee finales
Terwijl United dus onderuit ging, wist concurrent Ysselsteyn zondag een punt te pakken. Daardoor staat United met nog twee wedstijden voor de boeg twee punten boven Ysselsteyn en aan de goede kant van de streep. De ploeg van Smits moet de nummer tien van de derde klasse D in de laatste twee wedstrijden onder zich zien te houden om nacompetitie te ontlopen. United speelt op zondag 14 mei nog thuis tegen koploper Handel en op zondag 21 mei uit tegen nummer twee Bruheze, de twee teams die samen nog strijden om het kampioenschap.