Erelid Jan Peelen op 86-jarige leeftijd overleden

9 maart 2020 10:15

Op woensdag 4 maart is SV United-erelid Jan Peelen op 86-jarige leeftijd overleden. Met zijn overlijden verliest SV United helaas weer een van de oudste en markantste leden. Jan is van enorme betekenis geweest in de geschiedenis van de RKVV Meerlo / SV Meerlo. Hij werd lid in 1946. Onder leiding van Jan Houwen werd er getraind tussen de koeienflaters met lederen ballen met een veter. Als senior werd Jan de keeper van het 1e elftal. Hun grootste succes was het kampioenschap in de onderafdeling, 1e klasse K met promotie naar de 4e klasse KNVB.

Na zijn sportieve leven bleef Jan zeer betrokken bij de club. Zo stelde hij in het begin van de jaren '70 de werkplaats van zijn tractoren- en landbouwmechanisatiebedrijf belangeloos beschikbaar voor de Beierse avonden van de voetbalclub. Bij het onderhoud van het sportpark is Jan altijd betrokken geweest en hij fabriceerde of leverde in de loop van de jaren bijna alles wat van metaal is. Ook in het gebouw zorgde Jan voor orde en maakte hij steunen en ophang-rekken; alles moest zijn plaats hebben. Jan kon niet tegen rommel en als er iets stuk was kwam hij meteen in actie.

Als hoofdsponsor heeft hij de club altijd op vele manieren gesteund. Zijn naam op de shirts was een vertrouwd gezicht. Vanaf 1984 tot 2004 was Jan consul van de KNVB voor de terreinkeuringen. Nadat hij zijn bedrijf in 1999 had overgedragen heeft hij met goeie hulp van vrijwilligers het onderhoud van sportpark Bergsbos  nog intensiever ter hand genomen. De kwaliteit van de speelvelden waren in de hele regio befaamd; het was een streven en een erezaak voor hem.  Ten behoeve van het onderhoud van de hiervan heeft hij aan de club zelfs een compleet pakket onderhoudsmachines inclusief tractor gratis  in bruikleen gegeven.

Legendarisch was het initiatief in 1995 voor het aanleggen van een ijsbaan. Met behulp van vele vrijwilligers werd die klus geklaard. Duizenden bezoekers uit de regio kwamen schaatsen. Zelfs het vroegere TV 8 kwam er opnames maken. De laatste ijsbaan was er in 2012. Als waardering voor dit prachtige werk kreeg de ijsbaancommissie in 2010 hiervoor de hoogste carnavalsonderscheiding  de Zilvervos uitgereikt.

In zijn streven naar perfectie heeft Jan van de gehele accommodatie, gebouwen en terreinen,   alle electro- water en CV leidingen opgetekend en in kaart gebracht.

Toen hij last kreeg van spierdystrofie  bleef hij evengoed zijn werk doen al moest hij soms door anderen overeind geholpen worden als hij gestruikeld was. Met zijn onafscheidelijke Nissan X-trail kwam Jan bijna elke dag naar Bergsbos. Voor alle verdiensten voor de club werd hij in 2001 benoemd tot ere-lid van SV Meerlo.

De overdracht en het moeten verlaten van zijn geliefde Bergsbos in 2013 heeft Jan, zoals vele anderen, erg veel pijn gedaan maar accepteerde toch dit verlies.  Voor de velden op sportpark de Meulebéék werd zijn expertise ook nog gevraagd en heeft hij de kennis overgedragen die hij had opgebouwd in Meerlo. Hij was dankbaar en had veel waardering voor de velen waarmee hij bij de voetbalclub heeft samengewerkt.

SV United wenst de nabestaanden heel veel sterkte toe.