Vertrouwenspersonen

Bij activiteiten van onze vereniging komen jonge en oudere mensen voor hun plezier en met sportieve doelstellingen bijeen. Het bestuur voelt zich verantwoordelijk voor het realiseren van een prettig en veilig sportklimaat. Toch kunnen er situaties ontstaan, niet gewenst gedrag door iemand ervaren wordt.

Vertrouwenspersoon
Helaas kunnen ongewenste omgangsvormen overal voorkomen en dus ook binnen onze vereniging. We doen ons best 'ongewenst gedrag' zo veel mogelijk te voorkomen en als het voorkomt, de gevolgen te minimaliseren en het ongewenste gedrag te laten stoppen.

Onder ongewenst gedrag kan men o.a. denken aan:
‐ (Cyber) pesten en treiteren;
‐ Roddelen en negeren;
‐ Discriminatie;
‐ Agressie en geweld;
‐ Machtsmisbruik;
‐ Seksuele intimidatie (o.a. seksueel getinte opmerkingen, ongewenst fysiek contact,
aanranding).

Dat gedrag ongewenst is, is soms heel duidelijk, bijvoorbeeld slaan, aanranding of
chanteren. Soms is dat wat minder duidelijk. De een vindt iets een grapje, terwijl de ander
het als pesten ervaart. Altijd geldt: wat ongewenst is, dat bepaal jij. Ongewenst is alle gedrag, dat door de persoon in kwestie als ongewenst wordt ervaren.

Wat doe je bij ongewenst gedrag? In eerste instantie bespreek je het met degene, die ongewenst gedrag vertoont. Of als dat lastig is, ga je naar de leiders/trainers, je ouder(s), een commissielid of bestuurslid. Als je dat moeilijk vindt, niet kunt of je je verhaal liever deelt met een onafhankelijk persoon, kun je terecht bij een vertrouwenspersoon.

Wanneer je contact opneemt met de vertrouwenspersoon dan legt deze uit wat hij voor je kan betekenen. Je bent nergens toe verplicht en wat je bespreekt blijft tussen jullie

Dit zijn onze vertrouwenspersonen: