Geen amateurvoetbal meer: SV United ook volgend seizoen in vierde klasse

31 maart 2020 20:15

SV United speelt ook volgend seizoen in de vierde klasse. De KNVB heeft dinsdagavond bekendgemaakt dat het seizoen in het amateurvoetbal vanwege het coronavirus niet wordt afgemaakt en dat er geen kampioenen, promovendi en degradanten zijn.

Daarmee zit het seizoen erop voor alle teams van SV United. Het besluit betekent een aderlating voor het eerste elftal, dat als promovendus een fantastisch seizoen kende. De ploeg van trainer Fenne Smits veroverde de eerste periodetitel en sluit het seizoen nu definitief af als koploper. Met 37 punten uit vijftien wedstrijden had United een voorsprong van negen punten op DEV-Arcen, dat een wedstrijd minder heeft gespeeld.

Door de coronacrisis en de daaropvolgende maatregelen koopt United daar dus echter helemaal niets voor. Ondanks de huidige koppositie en de behaalde periodetitel eindigt het voetbalseizoen in mineur en begint United volgend seizoen in dezelfde klasse weer helemaal op nul, net als de andere dertien teams in de vierde klasse G.

Succesvol seizoen als promovendus
Toch kan United met een goed gevoel en gepaste trots terugkijken op het afgelopen voetbalseizoen. Nadat het vorig jaar kampioen werd in de vijfde klasse presteerde het in de vierde klasse ver boven verwachting. Op zondag 22 september schoot United in eigen huis uit de startblokken met een 4-2 overwinning op Stormvogels'28. Het tweede duel op bezoek bij SVEB eindigde nog in 1-1, maar alle andere wedstrijden in de eerste periode werden gewonnen. De doelstelling was in eerste instantie handhaving, maar nadat de eerste periode werd veiliggesteld op bezoek bij Meterik, kon die verwachting al snel worden bijgesteld.

Belangrijke reeks overwinningen
De eerstvolgende twee wedstrijden tegen V.V. Achates (2-3) en GFC'33 (4-3) werden weliswaar verloren, maar daarna boekte United cruciale overwinningen tegen de concurrentie. In eigen huis werd S.V. Oostrum met 5-0 overklast, waarna de promovendus ook in de toppers tegen DEV-Arcen (3-1) en Hegelsom (2-0) wist te winnen. Daarmee bleef United een serieuze kandidaat voor de titel, terwijl het al verzekerd was van nacompetitie door het winnen van de eerste periode.

Onverwacht einde van de competitie
In de maand maart kwam het coronavirus echter opzetten en dat gooit voor United nu dus roet in het eten. Op zondag 1 maart speelde United voor het laatst in eigen huis. Ondanks een snelle rode kaart wist de ploeg uit Meerlo en Wanssum een knappe 3-0 zege te boeken op VV Heijen. Nadat de eerste derby tegen BVV'27 voor de winterstop al met 3-0 werd gewonnen, trok United op zondag 8 maart ook in Blitterswijck aan het langste eind. Dankzij de 99ste en honderdste treffer voor SV United van Michal Kolodziejski werd er met 0-2 gewonnen. Het blijkt nu de laatste wedstrijd van het seizoen te zijn geweest.

Volgend seizoen treedt SV United dus opnieuw aan in de vierde klasse en treft het dezelfde tegenstanders. Dat is voor de club en spelersgroep teleurstellend nieuws, maar aan de andere kant zijn er momenteel veel belangrijkere dingen. Gezondheid is het allerbelangrijkste en in dat perspectief is voetbal slechts bijzaak. Voor nu kunnen we dan ook alleen maar hopen dat iedereen gezond blijft en volgend seizoen in goede gezondheid weer terugkeert bij SV United als speler, vrijwilliger of toeschouwer.