SV United toont veerkracht en pakt volle buit in Helmond

17 maart 2022 23:30

SV United heeft donderdagavond een heerlijke zege geboekt op bezoek bij SV De Braak. In het stadion van Helmond Sport toonde de ploeg van trainer Fenne Smits veerkracht na een zeer matige eerste helft en boog het een achterstand om in een overwinning. Dankzij doelpunten van Michal Kolodziejski, Indy Phillips en Mike Linders werd er alsnog gewonnen: 1-3.

De inhaalwedstrijd tegen SV De Braak werd gespeeld in het Solarunie Stadion, waar SV United alles behalve goed begon. In de eerste helft kregen de bezoekers lange tijd geen grip op De Braak, dat in de zevende minuut al op voorsprong kwam. Een voorzet vanaf de linkerkant werd bij de tweede paal hard binnengeschoten. Na die openingstreffer bleef De Braak gevaarlijk en ontsnapte United een aantal keer aan een grotere achterstand. De grootste kans op de 2-0 viel na een kwartier spelen te noteren. United-doelman Bas Rademacher werd daarbij gepasseerd, maar zag hoe de paal een tweede tegendoelpunt voorkwam.

Doelman De Braak ontsnapt aan rood
Pas in de slotfase van het eerste bedrijf kwam United beter in de wedstrijd. Het eerste gevaar van de ploeg uit Meerlo en Wanssum kwam van de voet van Kolodziejski. De Poolse aanvaller haalde van afstand uit, maar schoot net naast het vijandelijke doel. Kort daarna kreeg ook Sven Lensen een goede kans. Zijn inzet van dichtbij werd gestopt door de keeper van De Braak. Diezelfde doelman mocht op slag van rust van geluk spreken dat hij na een aanslag op Kolodziejski in de tweede helft nog onder de lat stond. De all-time clubtopscorer van United leek op weg naar de gelijkmaker, maar werd op uiterst lompe wijze getorpedeerd door de goalie van De Braak. Tot onbegrip van United kwam de doelman weg met een gele kaart.

In de tweede helft tapte United uit een ander vaatje en ging het steeds beter voetballen. Vooral in de laatste twintig minuten gingen de bezoekers op jacht naar doelpunten, die uiteindelijk ook zouden vallen. De eerste treffer kwam van de voet van Kolodziejski, die met een bekeken vrije trap de doelman verschalkte en zo zijn ultieme revanche nam. Via het hoofd van een verdediger ging de bal volgens de scheidsrechter over de doellijn, waardoor United weer helemaal terugkwam in de wedstrijd.

United draait het volledig om
Na die gelijkmaker was het devies duidelijk: erop en erover. United jaagde nadrukkelijk op meer dan een gelijkspel en kreeg in de 87ste minuut precies wat het wilde. Aanvoerder Phillips bracht United in extase door de doelman van De Braak te omspelen en van dichtbij de 1-2 binnen te schieten. Vervolgens moest United door flink wat extra speeltijd nog een aantal minuten stand zien te houden, maar dat werd vanaf de vierde minuut van de blessuretijd een stuk makkelijker. Invaller Linders zorgde na een goede actie vanaf de linkerkant voor het bevrijdende derde doelpunt en maakte daarmee aan alle onzekerheid een einde. Zo toonde United na een matige eerste helft veerkracht en boekte het een zwaarbevochte overwinning.

Dankzij de drie punten die United meeneemt uit Helmond komt het op zeventien punten uit dertien wedstijden, wat voorlopig goed is voor de zevende plaats in de derde klasse D.