SV United doorbreekt negatieve reeks met belangrijke zege op De Braak

13 mei 2022 8:30

SV United weet weer wat winnen is. De ploeg van trainer Fenne Smits wist donderdagavond na zeven nederlagen op rij drie broodnodige punten te pakken in de jacht op handhaving in de derde klasse. Dankzij doelpunten van Koen Peelen, Stef van Berlo, Rik van de Pasch, Tuur Philipsen en Burak Tastan werd directe concurrent SV De Braak met ruime cijfers verslagen: 5-2.

De belangen waren donderdagavond groot op sportpark De Meulebèèk, waar voor aanvang van de wedstrijd tegen SV De Braak een minuut stilte in acht werd genomen ter nagedachtenis aan de onlangs overleden Joos Janssen. Na de minuut stilte schoot United uit de startblokken. Peelen onderschepte de bal goed en zette Van de Pasch direct alleen voor de keeper, die samen met de paal in eerste instantie nog redding kon brengen. De rebound was echter een prooi voor Peelen, waardoor United de score al na twee minuten opende.

Droomstart
Het snelle doelpunt van Peelen gaf United, dat eindelijk weer eens op voorsprong kwam, zichtbaar vertrouwen. De ploeg uit Meerlo en Wanssum drukte direct door en ging via Van de Pasch op zoek naar een snelle verdubbeling van de marge. In de elfde minuut dacht Van de Pasch met een fraai boogballetje over de keeper ook de 2-0 op het scorebord te zetten, maar de grensrechter stak daar een stokje voor. Twee minuten later scoorde United alsnog voor de tweede keer. De bal bleef uit een corner in het strafschopgebied hangen en daar profiteerde rechtsback Van Berlo met een knappe omhaal optimaal van.

De Braak doet wat terug
United bleef de bovenliggende partij en kreeg ook een aantal kansen om opnieuw te scoren, maar het volgende doelpunt werd na ruim een halfuur gemaakt door De Braak. Na ongelukkig hands van Sven Lensen kwamen de bezoekers vanaf de strafschopstip terug in de wedstrijd. United liet zich daardoor echter niet van de wijs brengen en was twee minuten later via Bram Lookman alweer dicht bij de 3-1. De lat voorkwam dat de aanvoerder de marge van twee razendsnel herstelde.

Doelpunten blijven maar komen
In de tweede helft werd de marge alsnog snel weer verdubbeld. Van de Pasch werd goed bediend door Philipsen, bleef oog in oog met de doelman rustig en schoot met links prima raak in de verre hoek. Slechts vier minuten daarna werd het toch weer spannend, aangezien De Braak via een slim genomen vrije trap terugkwam tot 3-2. Verder dan dat doelpunt zouden de Helmonders echter niet meer komen, vooral omdat United na die aansluitingstreffer het heft in handen nam en bij vlagen uitstekende aanvallen in huis had.

United neemt afstand
Na ruim een uur spelen gaf rechtsbuiten Philipsen zijn ploeg wat meer lucht door de marge weer te verdubbelen. Van de Pasch werd met een goede pass van Daniel Coenders alleen voor de keeper gezet, maar hij stuitte nog op de goalie van De Braak. Vervolgens was Philipsen er als de kippen bij om zijn uitstekende wedstrijd te bekronen met een belangrijk doelpunt. Het slotakkoord werd tien minuten voor tijd verzorgd door Tastan, die de eindstand vanaf elf meter op 5-2 bepaalde. Die score had overigens nog veel hoger uit kunnen vallen, aangezien Tastan en Van de Pasch ook nog de paal troffen.

Belangrijke overwinning
Met de zege op SV De Braak doet United goede zaken op de ranglijst. De ploeg van trainer Smits staat nu vier punten aan de goede kant van de streep, één positie boven Hapse Boys, dat nog wel een wedstrijd minder heeft gespeeld. Zondag kan United de drie punten dus opnieuw goed gebruiken als het op bezoek gaat bij Vitesse’08. Die ploeg staat één positie en twee punten boven United met een wedstrijd minder gespeeld. Op zondag 29 mei speelt United bovendien zelf nog tegen Hapse Boys, voordat het de competitie op maandag 6 juni afsluit met een thuiswedstrijd tegen Excellent. SV United heeft handhaving in de derde klasse dus nog altijd volledig in eigen hand.