Koolhof gaat bij SV United voor lijfsbehoud met attractief voetbal

19 september 2023 19:45

Twee seizoenen geleden beëindigde hij bij SV United zijn periode als actief voetballer. Nu is hij als hoofdtrainer van het eerste elftal weer terug op sportpark De Meulebèèk. Kevin Koolhof blikt terug op zijn eerste weken als trainer van United en kijkt vooral met heel veel enthousiasme uit naar de start van de competitie.

“Bedankt en wie weet tot snel.” Met die laatste woorden nam Koolhof in een video op social media afscheid van United. Er bleek geen woord aan gelogen, want na twee seizoenen trainer te zijn geweest van Orion O23 is hij alweer terug bij United als hoofdtrainer van het eerste elftal. In datzelfde elftal kwam hij zelf tot maar liefst 186 officiële wedstrijden en 43 doelpunten. Nu staat hij dus als trainer onder contract bij de club die hij door en door kent. Het was dan ook als thuiskomen voor Koolhof. “Het voelde vanaf het eerste moment vertrouwd. Ik ben nu natuurlijk de trainer, maar ik kende de club en alle spelers al heel erg goed. Ik heb met bijna alle spelers samengespeeld en dat maakte het een stuk makkelijker om in te stappen.”

Domineren door te controleren
Koolhof blikt dan ook met een goed gevoel terug op de eerste weken van zijn nieuwe trainersklus. “Omdat ik de spelers zo goed ken, had ik voordat ik echt begon natuurlijk al de tijd om na te denken hoe ik bepaalde dingen wilde gaan doen. Op de trainingen bleek al snel dat wat ik voor ogen had ook realistisch was. De spelersgroep maakt een hele goede indruk op me. Er is veel positieve energie en de intensiteit is hoog. Dat is ook precies wat ik eis. Deze selectie heeft ook de kwaliteit om aan die verwachtingen te voldoen.” Wat die verwachtingen precies zijn, daar is Koolhof duidelijk over. “Met attractief voetbal heel veel punten pakken. Ik wil niet te verdedigend spelen en niet reageren, maar controleren. We willen zo snel mogelijk de bal in bezit hebben en vanuit daar het spel maken. Domineren door te controleren moet de gouden regel zijn.”

Handhaving het doel
Op die manier moet United net als vorig seizoen handhaving in de derde klasse veiligstellen. “Ik denk dat het zowel voor het eerste als tweede elftal een realistische doelstelling is om op een voetballende manier lijfbehoud te realiseren. Bij het tweede elftal mag je misschien nog wel verder kijken dan dat, want ook dat is een hele talentvolle en leergierige groep waar een mooi seizoen voor in het verschiet ligt. Maar het doel is vooral om zo snel mogelijk handhaving veilig te stellen met de gehele selectie. Daarnaast hoop ik dat we een identiteit weten te creëren en dat iedereen weet en kan zien hoe SV United wil voetballen. Als we dat kunnen koppelen aan resultaten dan ben ik een tevreden trainer”, aldus Koolhof.

Vertrouwen
Hoewel de kersverse trainer met een goed gevoel terugblikt op de voorbereiding en de drie bekerwedstrijden vallen de overwinningen in Wanssum nog niet als rijpe appels van de boom, maar daar maakt Koolhof zich geen zorgen om. “We hebben een aantal goede wedstrijden gespeeld en meerdere malen veerkracht getoond. Ik heb genoeg goede dingen gezien waarmee we verder kunnen en ben ervan overtuigd dat we er in de competitie zullen staan. Zondag gaan we pas echt beginnen!” MVC’19 uit Maasbree is dan de eerste tegenstander van United, dat begint met een uitwedstrijd.

Voor eigen publiek
SV Melderslo is op zondag 1 oktober de opponent in de eerste thuiswedstrijd van de competitie, een moment waar Koolhof in het bijzonder naar uit kijkt. “De bekerwedstrijd in eigen huis keek ik ook al naar uit, hoor. Maar de eerste thuiswedstrijd in de competitie vind ik wel iets speciaals. Het is toch de club waar ik ook als speler hele mooie jaren heb beleefd. Dat brengt wel wat extra spanning met zich mee, maar ik heb er heel veel zin in en kijk ernaar uit om veel bekenden naast het veld te zien staan als we hopelijk onze eerste thuisoverwinning gaan boeken.”