SV United komt net te kort op bezoek bij titelkandidaat Bruheze

11 maart 2024 17:30

SV United heeft zondagmiddag niet kunnen stunten op bezoek bij VV Bruheze. De ploeg van trainer Kevin Koolhof weerde zich kranig en was zelfs nog dicht bij een gelijkspel, maar kwam uiteindelijk net te kort tegen de Helmondse titelkandidaat: 1-0.

Op voorhand wist United dat het een lastige middag zou worden tegen Bruheze. De huidige nummer twee van de derde klasse C strijdt volop mee om het kampioenschap en had zondag aan een gelijkspel genoeg om de periodetitel te pakken. Met een minimale overwinning slaagden de Brabanders daar uiteindelijk dus in, al lieten ze zich nog wel bijna verrassen door United.

United houdt stand
Voor rust had United had de zaken in defensief opzicht heel aardig voor elkaar, al kon het niet voorkomen dat Bruheze een aantal grote kansen kreeg. Na drie minuten moest doelman Rik Wijers met een goede redding al in actie komen op een schot vanaf de rand van het strafschopgebied. United deelde tien minuten later een eerste speldenprikje uit met een gevaarlijke voorzet van Koen Peelen die werd weggewerkt. De eerste echte grote kans voor de bezoekers leek in de maak toen Indy Phillips na een goede bal van broertje Perry Phillips alleen op het Helmondse doel af kon lopen. Hoewel de spits daarbij geen buitenspel stond, hielp de grensrechter van Bruheze die gigantische kans voor Phillips toch om zeep door voor buitenspel te vlaggen.

Wijers blinkt uit
Het bleek later ook direct het laatste serieuze wapenfeit van United te zijn in de eerste helft. Vooral in het laatste kwartier van dat eerste bedrijf zette Bruheze een aantal keer aan en dat leverde een aantal grote kansen op. Tot twee keer toe moest de uitstekend keepende Wijers voor United redding brengen toen hij een aanvaller van Bruheze alleen op zich af zag komen. Daarna had de United-goalie nog meerdere knappe en cruciale reflexen in huis waarmee hij zijn ploeg behoedde voor een achterstand.

Bruheze op voorsprong
Wijers blonk voor rust dus uit en zorgde ervoor dat United met een gellijke stand de kleedkamer opzocht. Na de onderbreking kwam de ploeg van Koolhof nog beter in de wedstrijd en leek het bij vlagen zelfs de controle over het duel te hebben. Bruheze werd in het eerste kwartier voor rust uit de zestien gehouden, maar na precies een uur was het dan toch raak voor de thuisploeg. Met een van richting veranderd schot vanaf de rand van het strafschopgebied werd Wijers kansloos gelaten. Hoewel United na dat doelpunt weinig meer weggaf, leek een comeback er lange tijd niet meer in te zitten. Toch was de formatie uit Meerlo en Wanssum in de slotfase nog akelig dicht bij een punt.

Kansen op gelijkmaker
In de negentigste minuut speelde Indy Phillips zichzelf knap vrij in de vijandelijke zestien, waarna hij met een goed schot met links voor een doelpunt leek te zorgen. De doelman van Bruheze bracht echter knap redding en voorkwam daarmee de gelijkmaker. In de hoekschop die daarop volgde, kreeg ook Roel Jacobs nog een grote kans nadat de bal goed werd doorgekopt door Koen Peelen. De invaller kwam van dichtbij echter net te kort om de bal binnen te tikken.

Belangrijke weken
Een stunt zat er dus net niet in, maar United kan in ieder geval met opgeheven hoofd en een goed gevoel beginnen aan een reeks van belangrijke wedstrijden. De huidige nummer twaalf van de ranglijst neemt het de komende weken achtereenvolgens op tegen directe concurrenten Excellent (thuis), ONDO (uit), Hegelsom (uit) en FCV-Venlo (thuis) in de strijd om (directe) handhaving in de derde klasse.

Alle uitslagen van zondag 10 maart
VV Bruheze 1 - SV United 1: 1-0