SV United heeft titel voor het grijpen na zege op Kwiek Venlo

20 mei 2019 11:00

SV United heeft zondagmiddag een grote stap gezet richting het kampioenschap. De ploeg van trainer Fenne Smits is met nog één wedstrijd te spelen koploper na een overwinning op Kwiek Venlo: 3-1.

United speelde op sportpark De Meulebèèk zeker niet de beste wedstrijd van het seizoen, maar pakte dankzij doelpunten in de laatste tien minuten van Kevin Koolhof en Michal Kolodziejski toch drie hele belangrijke punten.

Daarmee profiteert United optimaal van de nederlaag van SV Grashoek, dat als koploper aan de voorlaatste speelronde begon. vvVOS won in Grashoek met 2-3 waardoor United de nieuwe lijstaanvoerder is. vvVOS staat op de tweede plaats met evenveel punten, maar staat op doelsaldo tien doelpunten achter.

Opwindende beginfase
Het eerste gevaar in het duel met Kwiek Venlo, dat begon na een minuut stilte voor de afgelopen week overleden Piet Tax, kwam van Michal Kolodziejski. De all-time topscorer van United verraste de doelman met een vrije trap, maar zag hoe de lat een vroege voorsprong voorkwam.

Na die vrije trap kwam Kwiek eruit met een snelle counter, waarna de bezoekers bij de eerste kans wel direct doel troffen. Die tegentreffer in de vijfde minuut veranderde het spelbeeld echter niet. United bleef de ploeg met het meeste balbezit, maar speelde wel erg slordig.

Fraaie gelijkmaker
In de 25ste minuut zorgde Indy Phillips er op fantastische wijze voor dat United langszij kwam. De spits mocht aanleggen voor een vrije trap en mikte het leer met volle overtuiging in de kruising: 1-1.

United was vervolgens twee keer dicht bij een voorsprong voor de rust, maar Kolodziejski trof de vuisten van de doelman van Kwiek, terwijl Rik van de Pasch na een goede actie de paal raakte.

Spannend tweede bedrijf
Na de thee bleef United de bovenliggende partij, al had de thuisploeg moeite om echt grote kansen te creëren. Kwiek was daarentegen wel twee keer gevaarlijk, maar nadat de lat al een treffer in de weg stond, voorkwam doelman Bas Rademacher met een uitstekende redding dat Kwiek op voorsprong kwam.

Aangezien United maar weinig uitgespeelde kansen wist te creëren, moest een individuele actie de doorslag geven voor de titelkandidaat. Tien minuten voor tijd soleerde centrale verdediger Kevin Koolhof door de defensie van Kwiek, waarna hij de 2-1 met een strak schot in de verre hoek binnenschoot.

Beslissing
Twee minuten later maakte Kolodziejski aan alle onzekerheid een einde. Invaller Mike Linders stuurde de Poolse buitenspeler de diepte in met een perfecte lange bal, waarna Kolodziejski de wedstrijd behendig in het slot gooide: 3-1.

Dankzij de overwinning op Kwiek Venlo en de winst van vvVOS bij Grashoek heeft SV United het kampioenschap voor het grijpen. Op zondag 26 mei kan United de titel veiligstellen als het op bezoek bij Resia’42 een voorsprong van tien doelpunten op vvVOS verdedigt.

SV United 2 op kampioenskoers
Ook het tweede elftal van SV United kan het kampioenschap ruiken. Mede dankzij twee doelpunten van Max Reijntjes won de ploeg van trainer Sjek Wilmsen in eigen huis met 7-1 van SV Venray 5.

Met nog twee wedstrijden te gaan staat United 2 op gelijke hoogte met Sparta’18 3, dat al een wedstrijd meer heeft gespeeld. Bovendien wacht op zondag 2 juni in Sevenum een onderlinge confrontatie tussen de twee titelkandidaten.

Naast het eerste en tweede elftal pakte ook SV United 3 en SV United 5 een overwinning. SV United 4 en SV United VR1 wisten geen resultaat te behalen.

Alle uitslagen van zondag 19 mei:
SV United 1 – Kwiek Venlo 1: 3-1
SV United 2 – SV Venray 5: 7-1