Phillips schiet SV United in extremis naar kampioenschap

27 mei 2019 11:00

SV United heeft zich zondagmiddag gekroond tot kampioen in de vijfde klasse D. De koploper kende een lastige wedstrijd op bezoek bij VV Resia’42, maar stelde de titel en promotie naar de vierde klasse in de slotfase veilig dankzij twee doelpunten van Indy Phillips: 1-3.

United had voor de laatste speelronde een voorsprong van tien doelpunten op achtervolger vvVOS, dat in punten gelijk stond en zondag zelf met 4-3 won van RKSVN. Ook United moest dus drie punten pakken om het kampioenschap binnen te slepen.

Grote kansen
Op sportpark Bos en Heide begon de ploeg van trainer Fenne Smits goed aan het duel met Resia. De bezoekers kregen via Bram Lookman en Michal Kolodziejski grote kansen, maar lieten het na om deze ook direct te benutten.

Aan de andere kant van het veld deed Resia dat wel. De thuisploeg benutte de eerste kans die het kreeg en kwam na tien minuten tegen de verhoudingen in op voorsprong uit een counter.

United knokt zich terug
Resia kon echter niet lang genieten van de openingstreffer, want Michal Kolodziejski schoot United kort daarna op fraaie wijze naast Resia. De Poolse buitenspeler verschalkte de keeper met een schitterende volley.

Kolodziejski kreeg voor rust nog twee reuzekansen om opnieuw te scoren, maar hij stuitte van dichtbij op de doelman en zag even later een goed schot van de lijn gehaald worden door een speler van Resia, die later op vergelijkbare wijze een treffer van Willem Peters voorkwam.

Lastig tweede bedrijf
In de tweede helft had United meer moeite om grote kansen te creëren. Toch kreeg het een uitgelezen mogelijkheid om op voorsprong te komen nadat de scheidsrechter de bal op de stip legde. Maar ook vanaf elf meter lukte het niet; de doelman van Resia stopte de penalty van Kevin Koolhof.

Phillips staat op
Een overwinning leek er niet meer in te zitten voor United, totdat Indy Phillips opstond. De 19-jarige spits zat niet in de wedstrijd, maar bracht United wel in extase door vlak voor tijd de 1-2 te maken.

Resia reageerde na veelvuldig tijdrekken met een heus slotoffensief op die treffer, maar kon geen gelijkmaker meer afdwingen. In de omschakeling liep het zelfs nog tegen een derde tegentreffer aan. Phillips maakte aan alle onzekerheid een einde en schoot SV United hoogstpersoonlijk naar de titel: 1-3.

Tweede titel in de maak
Terwijl SV United 1 de titel binnen heeft, strijdt het tweede elftal van SV United nog met Sparta’18 3 om het kampioenschap. De ploeg van trainer Sjek Wilmsen is koploper en kan donderdagavond op drie punten van achtervolger Sparta’18 komen als het wint van Sportclub Irene 5. Op zondag 2 juni kan SV United 2 het op bezoek bij Sparta’18 afmaken in de laatste wedstrijd van de competitie. Het duel in Sevenum begint om 12:00 uur.

Alle uitslagen van zondag 26 mei:
VV Resia’42 1 – SV United 1: 1-3
SV Leunen 3 – SV United 2: 0-4