SV United koploper na zenuwslopende topper in Heijen

4 november 2019 12:00

SV United is de nieuwe koploper in de vierde klasse G. De ploeg van trainer Fenne Smits won ondanks een rode kaart van Simon ter Braak van V.V. Heijen, dat daardoor de koppositie verliest aan SV United: 1-2.

Het duel op sportpark De Heikamp beloofde op voorhand al een interessante ontmoeting te worden. De thuisploeg begon als koploper aan het treffen met SV United, dat evenveel punten had en nog altijd ongeslagen was. Alleen op bezoek bij SVEB werd er gelijkgespeeld, alle andere wedstrijden werden tot nog toe gewonnen.

Machtig begin
In de openingsfase van het duel was echter niet te zien dat de ploegen aan elkaar gewaagd waren. De bezoekers overrompelden de koploper in de eerste twintig minuten volledig en stonden na acht minuten spelen al op een 0-2 voorsprong.

Bram Lookman kopte United op voorsprong uit een corner van Indy Phillips, die later ook de assist verzorgde bij de tweede treffer. Na een goedlopende aanval over de linkerkant legde de spits de bal met een afgemeten voorzet klaar voor Rik van de Pasch. Daarmee leek United een makkelijke middag tegemoet te gaan, maar niets bleek minder waar. De ploeg uit Meerlo en Wanssum liet het na om verder uit te lopen waardoor het alsnog lastig werd.

Heijen terug in de wedstrijd
Uit een vrije trap kreeg Heijen de kans om terug te komen in de wedstrijd, en die kans werd benut na uitglijden van Bas Rademacher. De doelman had daardoor geen antwoord op de vrije trap, maar voorkwam in het restant het eerste bedrijf wel dat de thuisploeg ook nog gelijkmaakte en groeide in de slotfase bovendien uit tot de held van United.

Nadat Heijen de aansluitingstreffer had gemaakt, verloor United volledig de grip over de wedstrijd, waardoor trainer Smits zich genoodzaakt voelde om Phillips vanuit de spits terug te halen naar het middenveld. De goalgetter dook vervolgens vanuit zijn positie als controleur toch weer in het strafschopgebied op en claimde een penalty na een vermeende overtreding. Maar de scheidsrechter wilde van een strafschop niets weten en floot even later voor het einde van de eerste helft.

Lastig tweede bedrijf
Ook na de onderbreking kwamen de bezoekers niet meer in het spel van de eerste twintig minuten, waardoor ze grote moeite hadden met de koploper. In de eerste minuten van het tweede bedrijf hing de gelijkmaker dan ook in de lucht, maar dankzij een geweldige redding van Rademacher en hulp van de paal kwam United met de schrik vrij.

United verder met tien
Het vasthouden van de voorsprong werd vanaf de 53ste minuut nog een stuk moeilijker nadat Simon ter Braak met een rode kaart van het veld werd gestuurd. De middenvelder, die in de eerste helft al een keer aan de noodrem trok, speelde met vuur en kreeg van de scheidsrechter zijn tweede gele kaart.

Met een man minder zette United alles op alles om stand te houden. Ondanks de grote druk van Heijen kwam United er in de omschakeling nog een aantal keer gevaarlijk uit, maar het was vooral de thuisploeg dat goede kansen kreeg. In een zenuwslopende slotfase, waarin Heijen ook nog tegen een rode kaart aanliep, hingen de drie punten voor United aan een zijden draadje. Maar mede dankzij een fantastisch keepende Rademacher werd de overwinning toch over de streep getrokken.

Belangrijke punten
Na de zwaarbevochten zege op V.V. Heijen neemt SV United de koppositie over en heeft het aankomende zondag een goede kans om als promovendus de eerste periodetitel te pakken. Op bezoek bij Meterik, dat momenteel tiende staat, is een gelijkspel genoeg om de eerste periode als koploper af te sluiten.

Alle uitslagen van zondag 4 november
V.V. Heijen 1 – SV United 1: 1-2.
SV United 2 – Olympia’18 3: 0-2.
SV United 4 – Melderslo 5: 1-1.
SV Venray 10 – SV United 5: 2-2.
Volharding VR2 – SV United VR1: 1-0.