Promovendus SV United pakt eerste periodetitel

11 november 2019 13:15

SV United heeft zich zondag gekroond tot de eerste periodekampioen in de vierde klasse G. Op bezoek bij RKSV Meterik werd de zevende overwinning van het seizoen geboekt, waardoor United de eerste periode afsluit als koploper: 2-3.

De ploeg van trainer Fenne Smits had zondagmiddag aan een gelijkspel genoeg om de eerste periodetitel binnen te slepen. In Meterik speelde United zeker niet groots, maar pakte het wel drie punten. Daarmee is de promovendus met een ongeslagen status de eerste periodekampioen. Alleen op bezoek bij SVEB werd er gelijkgespeeld (1-1), de overige zeven wedstrijden in de eerste periode werden allemaal gewonnen.

Op voorsprong in Meterik
Ook de laatste wedstrijd van de eerste periode werd dus gewonnen, al was het een nipte overwinning. De eerste grote kans van het duel was voor Michal Kolodziejski, die van dichtbij over het doel mikte na een perfecte voorzet van rechtsback Willem Peters. United kreeg in het eerste gedeelte verder weinig echte kansen, totdat Kolodziejski werd weggestuurd door Indy Phillips. De Poolse buitenspeler slaagde er niet in om de doelman te omspelen, maar behield vervolgens wel het overzicht en legde de bal breed voor Rik van de Pasch: 0-1.

Pas vlak voor het einde van de eerste helft werden de bezoekers weer gevaarlijk uit een corner, waarna de keeper van Meterik met een knappe redding voorkwam dat Phillips de marge verdubbelde. Uit de daaropvolgende corner werd de goalie alsnog gepasseerd door Stijn Hendrix. De centrale verdediger koos goed positie bij de tweede paal en schoot de tweede United-treffer tegen de touwen.

Ondanks die voorsprong had United het zeker niet makkelijk en dook de thuisploeg een aantal keer gevaarlijk op voor het doel van Bas Rademacher. De doelman van de bezoekers voorkwam vlak voor rust met een fantastische redding dat Meterik in de eerste helft nog terugkwam tot 1-2.

Wedstrijd op en neer
Direct na de onderbreking was Kolodziejski tot twee keer toe gevaarlijk. Het lukte de aanvaller nu wel om de doelman te omspelen, maar vervolgens schoot de all-time clubtopscorer hoog over. Kort daarna kreeg de Pool opnieuw een goede kans, maar ook nu ontbrak de richting aan het schot.

Na de mogelijkheden voor Kolodziejski kreeg Meterik de uitgelezen kans om iets terug te doen. De scheidsrechter zag een overtreding in een sliding van Dirk Deenen, waarna de thuisploeg vanaf elf meter terug in de wedstrijd kwam. De minuten daarna kende United een lastige fase, maar de bezoekers stelden snel orde op zaken.

Deenen veroverde de bal en had een goede crosspass in huis op Phillips, die de marge vervolgens weer verdubbelde. Nadat de spits de bal knap aannam, zette hij een actie in langs de verdedigers van Meterik, waarna hij de bal van dichtbij in de verre hoek schoot: 1-3.

Spannend slot
Daarmee leek de spanning in de wedstrijd verdwenen, maar zeven minuten voor tijd bracht Meterik die spanning toch weer terug. Sven van Sinderen kreeg de bal in de zestien van dichtbij ongelukkig tegen zijn hand aan geschoten, wat voor de scheidsrechter genoeg reden bleek om de bal opnieuw op de stip te leggen. De thuisploeg kwam vervolgens voor de tweede keer via een strafschop terug in de wedstrijd, waarna een lastige slotfase voor United volgde. Maar ondanks de aansluitingstreffer van Meterik kwam de overwinning en de periodetitel voor SV United niet meer in gevaar.

Alle uitslagen van zondag 10 november
RKSV Meterik 1 – SV United 1: 2-3.
SVEB 2 – SV United 2: 5-2.
SV United 3 – Wittenhorst 6: 1-3.
SV United 4 – Volharding 7: 1-0.
Stormvogels’28 3 – SV United 5: 5-1.
SV United VR1 – Sporting ST/SVEB VR2: 6-0.