SV United sluit succesjaar af als winterkampioen na zege op DEV-Arcen

16 december 2019 9:00

SV United heeft zich zondagmiddag gekroond tot winterkampioen in de vierde klasse G. De ploeg van trainer Fenne Smits sloot het kampioensjaar af met een overwinning op DEV-Arcen: 3-1.

Het duel tussen de nummers één en drie van de ranglijst zou eigenlijk in Arcen worden gespeeld, maar om het in eerste instantie afgelaste duel toch door te laten gaan, werd er uitgeweken naar het kunstgras van sportpark De Meulebèèk.

SV United, op papier dus de uitploeg, moest winnen om de eerste seizoenshelft af te sluiten als koploper. Achtervolger Hegelsom won namelijk ook bij VV Heijen (4-0), waardoor de voorsprong van United nog altijd twee punten bedraagt.

Weinig spektakel
Toch was het DEV-Arcen dat voor het eerste gevaar in de wedstrijd zorgde. Na balverlies van Sven van Sinderen dook Arcen kansrijk op voor het doel van Bas Rademacher, die zag dat de bal van binnen de zestien werd naast geschoten.

In het restant van het eerste bedrijf werden er eigenlijk nauwelijks kansen meer gecreëerd, maar via een vrije trap kwam United vlak voor rust toch op voorsprong. Indy Phillips krulde de bal beheerst over de muur en gaf de keeper het nakijken: 1-0.

Betere tweede helft
Na de onderbreking gebeurde er iets meer in Wanssum en werden er zowaar een aantal kansen gecreëerd. Phillips kreeg de bal alleen niet onder controle waardoor hij niet echt af kon drukken na een goede pass van Jelle Kleeven, die een uitstekende indruk maakte op het middenveld.

Toch was Phillips even later opnieuw de gevierde man bij United, dat bij vlagen heel aardig speelde. Twintig minuten voor het einde van de wedstrijd mocht de spits nogmaals aanleggen voor een vrije trap en ook nu was hij trefzeker. Kort daarna leek Phillips op weg naar een hattrick na goed voorbereidend werk van Michal Kolodziejsi, maar de goalgetter stuitte van dichtbij op de doelman.

Ondanks de marge van twee werd het toch nog een spannende slotfase na een snelle counter van Arcen: 2-1. Maar Rik van de Pasch maakte niet veel later een einde aan alle onzekerheid met een knappe goal uit een corner, waardoor United zich winterkampioen mag noemen.

Succesjaar
Met de overwinning op DEV-Arcen sluit SV United een fantastisch kalenderjaar af. Nadat het kampioen werd in de vijfde klasse en promotie afdwong, presteerde het boven verwachting in de vierde klasse. Als promovendus werd de eerste periodetitel gegrepen om vervolgens als koploper de winterstop in te gaan.

SV United hervat de competitie op zondag 26 januari direct met een kraker; achtervolger Hegelsom komt dan namelijk op bezoek in Wanssum voor een duel tegen de directe concurrent. De voorbereiding op de tweede seizoenshelft start voor SV United op vrijdag 3 januari met een driedaags trainingskamp in Valencia.

Alle uitslagen van zondag 16 december
SV United 1 – DEV-Arcen 1: 3-1.
SV United 5 – Volharding 5: 3-1.