Voormalig speler, trouwe supporter en erelid Herman van de Ven overleden

17 februari 2020 16:30

Op zaterdag 15 februari bereikte ons het droeve bericht, dat Herman van de Ven uit Wanssum in de gezegende leeftijd van 87 jaar is overleden. Mantje, zoals Herman beter bekend stond, is het eerste erelid van onze vereniging na de fusie tot SV United. Hij was ruim 75 jaren lid en één van de dragende spelers van het roemruchte elftal uit de jaren 60 dat in de 2e klasse speelde. Bovendien was Mantje tot het laatst een trouwe supporter van ons eerste elftal en diverse jeugdteams en verder een verdienstelijk lid van de maandagmorgen ploeg.

Mantje werd geboren in Wanssum op 25 december 1932 en werd 1 augustus 1944 lid van SV Wanssum. Zijn talent bleef niet onopgemerkt en hij debuteerde al op jonge leeftijd in het eerste elftal, waarna een lange, mooie en succesvolle tijd volgde. Hij werd diverse keren kampioen met als hoogtepunt een kort verblijf in de 2e klasse. Ook was hij lange tijd aanvoerder van het eerste elftal en is Mantje in 1965 geëerd voor het spelen van zijn 400e wedstrijd in het eerste team.

Na de actieve carrière bleef Mantje betrokken bij de voetbalvereniging. Hij is vele jaren bestuurslid geweest, onder meer in de functie van wedstrijdsecretaris en consul, daarnaast was hij jaren leider van het 2e elftal. Als bestuurslid was hij een echte doener die vaak op het sportpark was en wist wat er speelde.

Ook na beëindiging van het bestuurslidmaatschap ging Mantje door. Onderdeel hiervan was het onderhoud van het sportpark op maandagmorgen. Dit werk kreeg een extra dimensie toen in 2012 en de eerste helft van 2013 'de Broekberg' werd afgebroken en sportpark De Meulebèèk werd opgebouwd. Hij maakte graag deel uit van deze groep mannen die nog wekelijks ons schitterende sportpark onderhouden.

Daarnaast is er één rol die Mantje, samen met zijn vrouw Lien, na zijn actieve carrière altijd heeft vervuld: supporter.
Hij sloeg geen wedstrijd over van het eerste elftal, uit of thuis, dichtbij of ver weg. Een extra reden die erbij kwam was dat zoon Joost en later ook schoonzoon Brian actief waren in het eerste elftal. Hij was een trotse, maar ook een kritische supporter. Nadat Joost en Brian stopten, diende al snel de volgende generatie voetballers zich aan binnen de familie met kleinzoons Bram, Indy en Perry. Opa was beretrots toen Bram en Indy in mei 2019 bijdroegen aan het eerste kampioenschap van het eerste elftal van SV United. Een week eerder waren de rollen omgekeerd toen Mantje tijdens de slotdag op 19 mei in het bijzijn van de familie werd benoemd tot erelid van SV United.

Mantje was tot het einde een optimist. Op maandagochtend 30 december 2019, kort na zijn 87e verjaardag, gaf hij onder het genot van koffie en een oliebol aan nog 13 jaar vooruit te willen op het sportpark…

Al met al heeft Mantje enorm veel tijd geïnvesteerd in onze vereniging gedurende zijn 75-jarig lidmaatschap, waarvoor we hem en zijn naasten enorm dankbaar zijn.

SV United wenst de nabestaanden heel veel stertke toe.