SV United lijdt eerste nederlaag sinds 17 februari

25 november 2019 12:30

SV United heeft zondagmiddag voor het eerst in lange tijd weer eens een competitiewedstrijd verloren. Op sportpark De Meulebèèk verloor de koploper van de vierde klasse G in een spannend voetbalgevecht nipt van V.V. Achates: 2-3.

Met de nederlaag tegen Achates komt er een einde aan een lange ongeslagen periode van de ploeg van trainer Fenne Smits, die afgelopen week zijn contract bij United verlengde. De laatste nederlaag in competitieverband dateerde van 17 februari 2019, toen er in het kampioensjaar in de vijfde klasse op bezoek bij S.V. Egchel met 2-0 werd verloren.

Zondag trof United in Achates een voetballend sterke tegenstander. De eerste fase van het duel was dan ook lastig voor de thuisploeg, nadat er de eerste minuut niet werd gevoetbald om aandacht te vragen voor racisme op de Nederlandse voetbalvelden. Doelman Bas Rademacher moest na een klein kwartier serieus optreden na een goede counter van Achates, dat in het eerste bedrijf verder weinig grote kansen creëerde ondanks dat het voetballend niet onderdeed voor United.

Genoeg kansen op openingstreffer
Halverwege de eerste helft kwam United beter in de wedstrijd, nam het de controle en was het een aantal keer dicht bij de openingstreffer. Nadat een grote kopkans niet aan Rik van de Pasch was besteed, trof Indy Phillips de lat met een goed schot na een knappe actie vanaf de rechterkant. De twee grootste kansen in de eerste helft waren voor Michal Kolodziejski. De Poolse buitenspeler leek vijf minuten voor de onderbreking op weg naar de 1-0, maar stuitte op de keeper.

Op slag van rust kreeg Kolodziejski een nog grotere kans om de score te openen. De scheidsrechter zag hands van een Achates-speler en floot voor een strafschop. Ook vanaf elf meter lukte het Kolodziejski echter niet om United op voorsprong te zetten. De keeper van Achates en de paal voorkwamen dat er in de eerste helft werd gescoord.

Doelpuntenregen
In het tweede bedrijf vielen er des temeer doelpunten op sportpark De Meulebèèk. Nadat beide teams al een aardige kans hadden gemist, kwam Achates tien minuten na de onderbreking op voorsprong. Een afstandsschot werd van richting veranderd waardoor United-doelman Rademacher kansloos was.

De openingstreffer van de bezoekers bleek een voorbode voor veel meer doelpunten. Tien minuten na de 0-1 werd de score weer gelijkgetrokken door Rik van de Pasch, die vanaf rechts binnenschoot in de verre hoek. Maar vier minuten later kwam Achates via een strafschop alweer op voorsprong. United-middenvelder Simon ter Braak kreeg de bal op zijn borst en ook daarin zag de scheidsrechter hands.

Spannend slot
Het bleek niet de laatste penalty van de dag te zijn, want een kwartier voor tijd mocht United voor de tweede keer aanleggen vanaf elf meter na een overtreding op Indy Phillips. Na de misser van Kolodziejsi ging Phillips zelf achter de bal staan om United weer op gelijke hoogte te zetten: 2-2.

De thuisploeg kon echter niet lang genieten van die teffer. Drie minuten na de gelijkmaker viel de 2-3 van Achates via een afstandsschot ongelukkig binnen achter doelman Rademacher. Met een heus slotoffensief ging United op zoek naar een verdiend punt, maar verder dan een bal op de lat van Phillips kwam de promovendus niet meer.

Nog steeds koploper
Ondanks de eerste nederlaag sinds februari van dit jaar blijft SV United de koploper in de vierde klasse G, aangezien achtervolger VV Heijen in eigen huis met 1-3 verloor van DEV-Arcen. De periodekampioen van de eerste periode heeft daardoor nog steeds drie punten meer dan Heijen, dat op doelsaldo voorbij is gestreefd door Hegelsom. Zondag gaat SV United op bezoek bij GFC’33, de huidige nummer acht van de ranglijst.

Alle uitslagen van zondag 24 november
SV United 1 – V.V. Achates 1: 2-3.
SV Venray 4 – SV United 2: 1-6.
SV United 3 – Ysselsteyn 4: 2-1.
VV Resia’42 2 – SV United 4: 0-2.
Montagnards 3 – SV United 5: 6-1.

Foto: Peel en Maas Venray/Jolijn van Goch.